AdBlue to nowoczesna substancja, która od niedawna stosowana jest w samochodach ciężarowych z silnikiem Diesla w celu zmniejszenia emisji spalin. Z uwagi na jej specyficzne właściwości oraz konieczność zachowania idealnej czystości związek ten musi być przechowywany w określonych warunkach.
Właściwości chemiczne i fizyczne AdBlue
Substancja traktowana jako wsparcie przy minimalizowaniu emisji spalin w rzeczywistości jest 32,5-procentowym roztworem wodnym mocznika. Jako taka nie posiada właściwości żrących, jest niepalna i nietoksyczna. Jednym z jej mankamentów są silne właściwości korozyjne, dlatego związek nie może być przechowywany w metalowych pojemnikach. Działanie AdBlue polega na wytworzeniu w gazach spalinowych amoniaku oraz tlenku węgla, które z kolei związują tlenki azotu powstające podczas spalania oleju napędowego. Produktami reakcji są para wodna i azot. AdBlue to substancja, której gęstość wynosi 1087–1093 kg/m3 w temperaturze 20°C. Stosowanie preparatu w ciężarowych pojazdach z silnikiem Diesla obniża zużycie paliwa o kilka procent, zależnie od klasy Euro pojazdu.
Wymagania dotyczące przechowywania
AdBlue to złożona substancja, która ulega przemianom w sprzyjających warunkach. Dlatego jej przechowywanie obwarowane jest określonymi wymogami. Czynnikiem szkodliwym dla związku jest słońce, a zwłaszcza nagrzewanie do wysokich temperatur. Pojemniki powinny być więc ustawione w cieniu i zabezpieczone przed bezpośrednią ekspozycją na promienie słoneczne. Optymalną temperaturą, w której substancja zachowuje swojemu właściwości, jest przedział pomiędzy 0°C a 30°C. Warunki termiczne są również istotne w okresie zimowym, bowiem temperatura zamarzania substancji wynosi -11°C. Zbiorniki do AdBlue powinny zatem spełniać warunki techniczne sprzyjające zachowaniu określonego przedziału temperatur.
Kolejnym wymogiem jest zabezpieczenie zbiornika przed zanieczyszczeniami. Przeciwdziała temu szczelny system zamykania i zabezpieczenia przed dostępem osób niepowołanych. Zanieczyszczona olejem, smarem, brudem substancja dodana do paliwa negatywnie wpłynie również na pracę i stan silników, a w konsekwencji doprowadzi także do awarii katalizatora.