W ostatnich latach kwestia ochrony środowiska i ograniczenia emisji szkodliwych substancji stała się priorytetem dla wielu branż, w tym motoryzacyjnej. Jednym z rozwiązań, które znacząco przyczyniło się do redukcji emisji tlenków azotu w samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne, jest zastosowanie technologii SCR opartej na dodatku AdBlue. W artykule przedstawimy, jak działa zbiornik na AdBlue oraz jaka jest jego rola w redukcji emisji azotów do atmosfery.
Zasada działania technologii SCR
Technologia SCR polega na redukcji tlenków azotu do niegroźnych dla środowiska substancji – azotu i wody – poprzez wprowadzenie do układu wydechowego specjalnego roztworu zwanego AdBlue. Roztwór ten składa się głównie z wody demineralizowanej (67,5%) oraz mocznika (32,5%). W procesie chemicznym zachodzącym na powierzchni katalizatora SCR, tlenki azotu ulegają rozkładowi na cząsteczki azotu i wodę, które następnie są uwalniane do atmosfery. Technologia ta pozwala na znaczące ograniczenie ilość szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy z silnikami Diesla.
Rola zbiornika na AdBlue w redukcji emisji azotów
Ważne informacje dla użytkowników samochodów wyposażonych w zbiornik na AdBlue
Kierowcy, którzy korzystają z samochodów wyposażonych w zbiornik na AdBlue, powinni pamiętać o regularnym uzupełnianiu roztworu oraz kontrolowaniu jego poziomu. Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować awarią układu SCR, a w konsekwencji – zwiększeniem emisji tlenków azotu oraz kosztownymi naprawami.